ورزش

تقدیم به ورزشکارهای عزیز

تقدیم به ورزشکارهای عزیز

تاریخچه دوچرخه سواری

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۱۰ ب.ظ

با تاریخچه دوچرخه و انواع مسابقات آن آشنا شوید.


تاریخچه دوچرخه سواری

تغییرات دوچرخه از قدیم تا امروز

استفاده از وسایل نقلیه‌ای که دارای دو چرخ بوده و نیازمند حفظ تعادل از سمت شخص سوار روی آن هستند، به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی در حدود اوایل قرن 19 بازمی‌گردد. درباره‌ی اختراع دوچرخه داستان‌های متعددی وجود دارد که اعتبار هیچ‌کدام تأییدشده نیست. برای مثال یکی از این نظریه‌ها به سال 1493 بازمی‌گردد و ابداع دوچرخه را به شخصی به نام گیان کاپورتی نسبت می‌دهد. این دوچرخه‌ها دارای دو چرخ بودند و روی یک سطح محکم چوبی قرار داشتند. این دوچرخه فرمان نداشت و کنترل دوچرخه تنها با خم شدن انجام می شد.

 

دوچرخه های قدیمی

اولین مدعی معتبر برای استفاده از دو چرخه فردی به نام داریس در آلمان بود. او نام این وسیله را داریسین نامید. داریس در سال 1818 حق انحصاری این اختراع را به نام خود ثبت کرد. این دوچرخه اولین وسیله دوچرخ تجاری موفق و قابل هدایت بود.

 

دوچرخه داریسین

در طی سال‌های 1820 تا 1850 تاریخ شاهد تغییرات زیادی در وسایل نقلیه مربوط به انسان بوده است. اغلب این وسایل از تکنولوژی هایی مشابه داریسین استفاده کرده‌اند. در این وسایل نیاز به حفظ تعادل از سمت فرد از بین رفته و سه یا چهارچرخ با طراحی‌های متفاوت در آنها وجود داشت. در این چرخ‌ها از پدال و رکاب استفاده می‌شد. اما این وسایل اغلب به علت وزن زیاد با مشکلاتی مواجه می شدند.

 

دوچرخه های قدیمی

اولین دوچرخه مشهور

اولین دوچرخه‌ی بسیار مشهور و پرفروش در فرانسه طراحی شد. این وسیله دارای محور دوار و پدال هایی بود بر روی چرخ جلو قرار داشتند. این نوع پدال باعث می شد که فرد سوار راحت تر بتواند دوچرخه را به سرعت های بالاتر برساند، اما پدال زدن بر روی چرخی که برای هدایت دوچرخه هم مورد استفاده قرار میگرفت کار سختی بود.

 

اولین دوچرخه

در مرحله بعد، دوچرخه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شدند که چرخ جلو بسیار بزرگ بود. این کار افزایش سرعت را ممکن می‌ساخت. در این دوچرخه چرخ عقب کوچک‌تر شده و قاب دوچرخه سبک تر ساخته شده بود.

مسلماً ساخت دوچرخه امن، مهم‌ترین تغییر در تاریخ دوچرخه‌ بوده است. با این تغییر استفاده از دوچرخه و دیدگاه عموم مردم نسبت به آن، از یک وسیله‌ی خطرناک برای تفریح جوانان، به وسیله‌ای برای حمل‌ونقل آقایان و خانم‌ها در هر سنی تغییر کرد. در سال 1885 فردی به نام " جان استارلی" نخستین دوچرخه ایمن را تولید کرد. در این دوچرخه سایز چرخ‌ها یکسان بوده و زنجیری چرخش پدال ها را به چرخ پشت منتقل می کرد.

 

اولین دوچرخه امن

در قرن بیست و یکم، تکنولوژی به طور متوالی در دوچرخه مورد استفاده قرار گرفت: در طراحی، ساخت و استفاده از آن‌ها. بدنه و قطعات دوچرخه سبک تر شده و با استفاده از طراحی‌های رایانه‌ای خاصیت آیروداینامیکی آن بیشتر شده است.

 

دوچرخه های قرن 21

دوچرخه‌سواری

از حدود سال های 1890 به بعد، مردم از دوچرخه برای رسیدن به محل کار خود استفاده می‌کردند. این روند تا دهه 1920 ادامه پیدا کرد، اما در آن زمان به دلیل رشد مترو و محبوبیت ماشین ها، کاهش شدیدی در استفاده از دوچرخه رخ داد.

 

دوچرخه سواری

امروزه افراد زیادی برای رسیدن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند، برای تناسب اندام، حفاظت از محیط زیست، راحتی، صرفه‌جویی و تفریح.

 

تاریخچه‌ی مسابقه دوچرخه‌سواری

 

مسابقات دوچرخه سواری

اولین مسابقه دوچرخه‌سواری ثبت‌شده در تاریخ، مربوط به 31 می سال 1868 در پارک سنت کلاود پاریس است. در این مسابقه کوتاه 1.2 کیلومتری فردی به نام جیمز مور برنده شد. شهرت و محبوبیت این مسابقات به سرعت در میان مردم زیاد شد و در اولین سری از بازی‌های مدرن المپیک در سال 1896، دوچرخه‌سواری جزو مسابقات قرار گرفت.

 

انواع مسابقات دوچرخه‌سواری

مسابقه دوچرخه‌سواری رشته چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیزی است که ترکیبی از قدرت، تعادل، هماهنگی، استراتژی، دقت، پایداری و شجاعت است. این مسابقات به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: مسابقه جاده، پیست، و خارج از جاده.

 

مسابقه جاده:

 

جاده > Road Race | مسابقات جاده

این مسابقات با شروع انبوه بوده و در مسیرهای باز برگزار می‌شود. مسابقه به صورت گروهی آغازشده و شرکت‌کنندگان با سرعت به سمت خط پایان حرکت می‌کنند.

 

مسابقات جاده دوچرخه سواری

جاده > Criterium | کریتریوم

مسابقه‌ در جاده ای کوتاه انجام می شود. طول هر دور جاده بین 1.2 تا 3 کیلومتر باشد.

 

مسابقه کریتریوم

جاده > Hill Climb | صعود از تپه

در این مسابقه شرکت‌کنندگان به سمت نقطه‌ای میرانند که از نقطه‌ی شروع در سطح بالاتری قرار دارد.

 

مسابقه صعود از تپه

جاده > Time Trail | تایم تریل | رکورد گیری

این مسابقه به صورت فردی یا گروهی در یک مسیر مشخص و بر اساس زمان انجام می‌شود.

 

جاده > مسابقه‌ی مرحله‌ای

این مسابقات بین 2 تا 14 روز برگزار می‌شود. زمان هر دوچرخه‌سوار در هر مرحله جمع شده و شخصی برنده است که کم‌ترین زمان مجموع را داشته باشد.

 

مسابقه در پیست

 

پیست > Madison relay | مدیسون

تیم ها از تکنیک هایی برای تعویض جا استفاده می‌کنند. این بازی نیازمند سرعت، مانورهای خطرناک و سطح بالایی از استقامت است.

 

مسابقات مدیسون

پیست > Points Race | دور امتیازی

گروهی از دوچرخه‌سواران باهم شروع کرده و در دورهای مشخصی در مسابقه با سرعت از کنار هم رد می‌شوند. بسته به مکان آن‌ها در انتهای این دورها به آن‌ها امتیاز داده می‌شود.

 

پیست > Olympic Sprint | اسپرینت المپیک

دو تیم سه نفره از دو جهت مخالف مسابقه را آغاز می‌کنند. در دور اول نفر اول هر تیم تیم را رهبری می‌کند، در انتهای دور، از مسیر بیرون کشیده و نفر بعدی در دور بعد تیم را هدایت می کند و به همین ترتیب تا سه دور اعضا جابجا می‌شوند. در انتها تیمی با کمترین زمان برنده است.

 

پیست > Pursuit | تعقیب

در تعقیب که به صورت انفرادی یا تیمی انجام می شود، دو تیم شرکت‌کننده از دو جهت مخالف مسیر شروع به حرکت می‌کنند. برنده شخصی است که سریع تر مسیر تعیین‌شده را طی کند یا سریع تر طرف مقابل را بگیرد. طول مسیر در این مسابقات از 2 تا 4 کیلومتر متغیر است.

 

مسابقات تعقیب

پیست > Sprint | اسپرینت

در این مسابقه دو یا چهار شرکت‌کننده هزار متر را پشت سر می‌گذارند. تمام این مسابقه در سرعت بالا انجام نمی شود، بلکه حتی گاهی دوچرخه سواران تقریباً بدون حرکت هستند. این مسابقه از مسابقات دیگر به مهارت بیشتری نیاز دارد. شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند رقیبان خود را قبل از رسیدن به خط پایان برای رسیدن به جایگاه برتر فریب دهند.

 

پیست > Time Trial | تایم تریل | رکوردگیری

مسیر این مسابقات 1 کیلومتر است. مسابقه از مکان خاصی شروع‌شده و بر اساس زمان  می‌باشد. برای شرکت‌کنندگان ماهر این مسابقه نیازمند بیش‌ترین تلاش برای زمانی حدود 60 تا 90 ثانیه است. فردی که کمترین زمان را دارد برنده است.

 

خارج از مسیر

 

خارج از مسیر > BMX | بی ام ایکس

 

مسابقات بی ام ایکس

در مسیرهای خاکی بسته‌ای برگزار می‌شود و نیاز به پرش زیاد در آن است.

 

خارج از مسیر > Cyclocross | سایکلوکراس

این مسابقه برای یک ساعت طول کشیده و در مسیرهای کوتاه با زمین های متفاوت انجام می‌شود.

 

خارج از مسیر > Downhill | دانهیل | کوهستان

این مسابقات، رقابت های زمانی جداگانه هستند. شرکت‌کنندگان مسابقه را با وقفه های مشخص (مثلا 30 ثانیه) آغاز کرده و پس از مدت زمان معینی فواصل آن‌ها بررسی می‌شود. سریع‌ترین آن‌ها برنده است.

 

خارج از مسیر >  Cross-Country| کراس کانتری

 

مسابقات  کراس کانتری

این مسابقات در دورهایی متشکل از مسیرهای یک یا دو راه برگزار می‌شوند. اغلب بخش های عریض تر خاکی که فرصت های بهتری را برای عبور ایجاد می کند در این مسیرها در نظر گرفته می شود. اغلب در این مسابقات موانع زیادی وجود ندارد  و شرکت‌کنندگان بر اساس گروه سنی و توانایی‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 

خارج از مسیر > Dirt Criterium

این مسابقه در مسیر دایره شکلی  با مسافت کم برگزار می‌شود. فاصله هر دور مسیر 1.2 تا 3 کیلومتر است.

 

خارج از مسیر >  Dual Slalom| اسلالوم دو نفره

در این مسابقه دو شرکت‌کننده به صورت شانه به شانه در مسیرهایی موازی شروع به حرکت می‌کنند. دو دوچرخه سوار، دو بار باهم مسابقه می‌دهند، هر بار در یک سمت جداگانه. فردی که سرعت کمتری دارد حذف‌شده و فرد دیگر که زمان کمتری کسب کرده است به دور بعد می رود.

 

خارج از مسیر > Point to Point | نقطه تا نقطه

مسابقه از نقطه‌ی مشخصی شروع‌شده و در نقطه‌ی دیگری به پایان می‌رسد. اغلب مسافت این مسابقه از مسابقه‌ی کراس کانتری بیشتر است.

 

خارج از مسیر > Speed Trails | اسپید تریل | مسیر سرعت

 

مسابقات  اسپید تریل

این مسابقه در مسیرهای کوتاهی که شامل موانعی مانند کنده‌ی درخت، صخره و آب است انجام می‌گیرد. این مسابقات به صورت فردی و بر اساس رکوردگیری، و یا به صورت چند نفره و حذفی انجام شود. مسابقه تا زمانی که یکی از شرکت‌کنندگان برنده شود ادامه دارد.

 

خارج از مسیر > Time Trials | تایم تریل

تایم تریل، یک مسابقه‌ی فردی یا تیمی در یک مسافت مشخص و بر اساس زمان است

 

خارج از مسیر > stage Races | مسابقات مرحله ای

ابن مسابقه ترکیبی از چندین مسابقه‌ی خارج از مسیر است و یک روز یا بیشتر ادامه دارد. زمان و امتیاز هر شخص برای هر رویداد جداگانه محاسبه‌شده و برنده فردی با کمترین زمان یا بیش‌ترین امتیاز است. برای هر مرحله به تنهایی نیز یک برنده مشخص می‌شود.

 

تجهیزات دوچرخه‌سواری
 


تجهیزات > شلوارک

 

شلوارک دوچرخه سواری

این شلوارک های تنگ و کوتاه برای راحتی حین دوچرخه‌سواری طراحی‌شده‌اند. از خصوصیات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش مقاومت باد
  2. محافظت از پوست در مقابل اصطکاک پا با صندلی یا قاب دوچرخه
  3. افزایش راحتی در طول مسیرهای طولانی
  4. کاهش وزن لباس‌های فرد


تجهیزات > کلاه ایمنی

 

تجهیزات دوچرخه سواری

این کلاه‌ها طوری طراحی می شوند تا ضربه به سر در اثر افتادن فرد را کاهش داده و آثار جانبی، مانند تداخل با دید محیطی، کمی داشته باشند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۰
حامد فیاض بخش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی